Maszyna TBM wydrążyła już ok. 850 metrów tunelu na odcinku S19 (wideo)
Odcinek drogi ekspresowej S19 o długości 10,3 km, od węzła Rzeszów Południe do Babicy jest realizowany w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł.
Jak powiedział PAP dyrektor kontraktu w firmie Mostostal Warszawa Artur Salachna, TBM to jedna z największych maszyn tego typu ma świecie. „Ma ok. 114 metrów długości, waży 4,5 tys. ton a jej średnica to 15,2 metra” – dodał.
Maszyna TBM, którą nazwaną Karpatką, wydrąży tunel o długości 2255 m. Tunel będzie składać się z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny.
Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie układa jego obudowę z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. Drążenie tunelu rozpoczęło się w lipcu ubiegłego roku.
Jak zaznaczył Salachna, do tej pory udało się wydrążyć 848 metrów. „W ostatnim czasie drążyliśmy około 8,5 metra na dobę. To jest pierwsza nitka tunelu, zakładamy, że zakończymy przy niej pracę na przełomie października i listopada br. Następnie maszyna zostanie odwrócona i rozpocznie się drążenie drugiej nitki” – powiedział.
Drążenie tunelu rozpoczęło się z niemal rocznym opóźnieniem, ponieważ podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie zwierciadła wody na potrzeby drążenia tunelu, stwierdzono ulatnianie się gazu. Po zbadaniu próbek okazało się, że to metan. Wykonawca wstrzymał prace, konieczne stało się dostosowanie maszyny TBM do wiercenie w środowisku metanowym.
Jak zapewnił teraz Salachna, maszyna została tak przygotowana, że jest zapewnione bezpieczeństwo.
„Jeżeli chodzi o gazy, bo to nie tylko metan, ale również tlenki azotu, tlenki węgla pojawiają na naszych odczytach, to ten temat jest opanowany. Natomiast jeżeli chodzi o kwestie geologiczne to tutaj mamy cały czas trudności związane ze zmiennością fliszu karpackiego. Praktycznie co kilkadziesiąt metrów mamy diametralną zmianę, jeśli chodzi np. o skałę czy wodę” – powiedział.
Na jednej zmianie maszynę TBM obsługuję ok. 50 osób. Wśród nich są wykwalifikowani pracownicy oraz pomocnicy, którzy np. dowożą tubingi czy osoby odpowiedzialne za przedłużanie wszystkich instalacji, kabli, rur w miarę postępu prac przy drążeniu tunelu. „To w sumie daje około 50 osób, po to, aby maszyna mogła nieustannie, siedem dni w tygodniu, pracować” – zaznaczył Salachna.
Na odcinku Rzeszów Południe-Babica oprócz tunelu powstanie sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową, trzy przejścia dla zwierząt.
W ramach umowy zostanie wybudowane również Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Obecnie zaawansowanie robót na odcinku wynosi 43 proc.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości.
Materiał wideo dostępny na https://wideo.pap.pl/pap-media,101/maszyna-tbm-wydrazyla-juz-niemal-850-metrow-tunelu-na-s19,81386 oraz https://wideo.pap.pl/pap-media,101/maszyna-tbm-wydrazyla-juz-niemal-850-metrow-tunelu-na-s19,81387 (w wersji surowej)(PAP)
huk/ drag/
